НА МЕЂУНАРОДНОЈ КОНФЕРЕНЦИЈИ „SAFE AND SOBER TALK ALCOHOL INTERLOCKS“ ПРЕДСТАВЉЕНЕ МОГУЋНОСТИ СИСТЕМСКОГ ПРИСТУПА СМАЊЕЊУ ЗЛОУПОТРЕБЕ АЛКОХОЛА У ДРУМСКОМ САОБРАЋАЈУ

Датум објаве: 10.07.2017.

Међународна конференција о безбедности саобраћаја Safe and Sober Talk на тему Alcohol Interlocks (алко брава), у организацији Агенције за безбедност саобраћаја Републике Србије (АБС) и Европског савета за безбедност саобраћаја (ETSC), одржана је у београдском хотелу Holiday INN.

Конференција је окупила еминентне стручњаке из области безбедности саобраћаја из Србије, Белгије, Холандије, Аустрије, Словеније, Црне Горе, БиХ и Републике Српске. Теме излагача обухватиле су могућности развоја системског приступа смањењу злоупотребе алкохола у друмском саобраћају и различите мере за приступ проблему вожње под утицајем алкохола, као што су строжи надзор, снижавање доње границе присуства алкохола у крви и алко браве, иновативну технологију за повећање безбедности саобраћаја, које спречавају покретање мотора возила уколико се детектује алкохол у даху возача. Присутни су били у могућности да присуствују демонстрацији алко браве на возилу које је компаније Волво.

Јасмина Милошевић, в.д. директора Агенције за безбедност саобраћаја је поздрављајући госте изразила задовољство што је Београд домаћин конференције од изузетног значаја за све домаће и иностране организације и институције које се баве безбедносшћу саобраћаја. Она се посебно захвалила Антониу Авенози, извршном директору Европског савета за безбедност саобраћаја, Небојши Стефановићу, министру унутрашњих послова, као и председнику Србије Александру Вучићу, истичући да је захваљујући његовом ауторитету Агенција за безбедност саобрћаја данас добродошао партнер  Европског савета за безбедност саобраћаја.

“Пратећи све активности које је Агенција реализовала у последњих годину и по дана заједно са Министарством унутрашњих послова, на основу резултата који су постигнути представници Европског савета изабрали су Београд као место међународног скупа. Међународна сарадња је веома значајна јер пружа могућност размене искустава и знања, како на билатералном, тако и на регионалном и глобалном нивоу. Ми ћемо и даље да пратимо позитивне примере, преузимамо добре моделе и примењујемо инострана модерна решења у српском законодавству и пракси, а све у циљу  повећања безбедности саобраћаја.” – изјавила је Јасмина Милошевић, в.д. директора Агенције за безбедност саобраћаја Републике Србије.

Ричард Маша, представник делегације Европске уније у Србији рекао је да је ЕУ спремна да помогне Србији да своје путеве учини безбеднијим.

Издвојили смо средства из фондова ЕУ за пројекат који би требало да почне 2018. године, а који ће помоћи надлежнима да ускладе домаће законодавство са законима и стандардима ЕУ. Тај пројекат ће подржати оснивање нове и унапређење постојећих база података, одржавање обука и повећање капацитета запослених у области безбедности саобраћаја, израду мерила учинка за установе у области безбедности на путевима, праћење степена повреда у саобраћајним незгодама, размену електронских података између здравствених установа, саобраћајне полиције и Агенције за безбедност саобраћаја. Пројекат ће подржати и успостављање и примену инструмената за безбедност на путевима.“ – изјавио је Ричард Маша, представник делегације Европске уније у Србији.

Страдање у саобраћајним незгодама је растући глобални проблем. Данас у свету у саобраћајним незгодама смртно страда око 1.300.000 лјуди годишње, а око 50.000.000 бива повређено (WHО, 2013). Процењује се да ће 2020. године у саобраћајним незгодама смртно страдати 1.900.000 људи, уколико не буду предузете мере и акције за побољшање безбедности саобраћаја.

“Током 2016. године у земљама Европске уније 25.000 људи изгубило је живот у саобраћајним незгодама. Један од највећих узрочника незгода је вожња под дејством алкохола која подразумева и многе контрамере: едукацију, примену закона, али и алко браве. Многе државе које су почеле да примењују алко браве, као што су Белгија, Финска, Аустрија, Шведска и друге, показују примере добре праксе, у програмима за преступнике, али и у комерцијалном транспорту.  ЕУ ће у наредном периоду донети законе у вези са компатибилношћу технологија са свим возилима. То свакако представља могућност и за Србију.” – рекао је Антонио Авенозо, извршни директор Европског савета за безбедност саобраћаја.

Конференцију је отворио Небојша Стефановић, потпредседник Владе РС и министар унутрашњих послова који је истакао чињеницу да се број страдалих на путевима Србије из године у годину смањује, и да превентивне и репресивне мере полиције, као и добра сарадња са Агенцијом за безбедност саобраћаја и другим институцијама и органима цивилног друштва дају резултате, и додао да ће МУП наставити и појачати све своје активности којима едукује учеснике у саобраћају, али и кажњава прекршиоце закона.

„Податак да је током прошле године 128 особа погинуло у саобраћајним незгодама на путевима Србије чији је узрочник био вожња под утицајем алкохола , а да је 3200 возача и других учесника у саобраћају задобило лакше и теже повреде, најоштрије упозорава да поред репресивних мера које примењује саобраћајна полиција, морамо да утичемо на свест сваког грађанина и само тако се озбиљно упустимо у решавање овог проблема. Само током прошле године у контролама саобраћајне полиције откривено је 52 хиљаде возача под дејством алкохола, од којих је половина имала од 0,5 до 1,2 промила алкохола у крви, док је регистровано 4200 саобраћајних незгода чији је узрочник био вожња под дејством алкохола. Већ две године саобраћајна полиција има праксу да алко тестира сваког заустављеног учесника у саобраћају без обзира шта је разлог контроле, да ли је рутинска или  контрола прекорачења брзине, увек се тражи да возач уради алко тест. На тај начин успевамо да смањимо штетне последице у друмском саобраћају и са таквом праксом ћемо наставити и у будућности.“ – рекао је Небојша Стефановић, министар унутрашњих послова.

Могућности употребе алко брава су различите. Одговорне компаније за превоз робе и путника их могу користити у својим возним парковима ради унапређења безбедности саобраћаја и спречавања учешћа сопствених возила и возача под дејством алкохола у саобраћају. Други могући начин шире употребе оваквих уређаја, јесте могућност њихове примене у возилима возача високог ризика који су упућени на посебне програме рехабилитације услед учесталог чињења саобраћајних прекршаја или изазваних саобраћајних незгода са настрадалим лицима. За дугорочни период предвиђена је уградња алко брава у сва возила која учествују у саобраћају.

НЕКИ ОД ПРИМЕРА ДОБРЕ ПРАКСЕ

Шведска

Углавном сва возила Шведске Владе, такси, аутобуских и теретних компанија у тој земљи опремљена су алко бравама. Сви превозници деце обавезни су да у возилима имају уграђене алко браве, а такође се спроводи и програм за возаче прекршиоце повратнике.

Белгија

Обавеза уградње уређаја за алкохол-блокаду возила је за возаче који су кажњени због вожње у алкохолисаном стању од преко 0,8 гр/л.

Финска

Ако је превоз организован од стране општине, школе или института као јавни (чартер) саобраћај и подржан од стране  општине или државе, мора да користи возило опремљено алкохол блокадом, а на основу Закона о одобрењу алкохол блокаде.

Ирска

Matthews компанија из Ирске је склопила златан уговор за превоз спортиста из олимпијског села до Лондона у току летњих олимпијских игара од 27. јула до 12. августа 2012. године јер поседује флоту од 35 аутобуса (72 запослена) са уграђеним уређајима за алкохол блокаду.

Агенду са конференције можете преузети ОВДЕ.

Слике са конференције можете преузети ОВДЕ.

Презентације са конференције можете преузети ОВДЕ.