Seminarom u Kraljevu, a koji se sprovodi u okviru projekta stručnog usavršavanja instruktora vožnje „A“ kategorije, Agencija za bezbednost saobraćaja zvanično je obeležila početak ovogodišnje moto-sezone. U susret periodu godine kada se očekuje povećan broj motorizovanih dvotočkaša na putevima u Republici Srbiji, cilj seminara jeste da se praktična znanja i veštine licenciranih instruktora vožnje, odnosno ispitivača na vozačkom ispitu, podignu na viši nivo. Takođe, to je prilika da vozačima motocikala i mopeda, kao i ostalim vozačima učesnicima u saobraćaju, uputimo apel za dodatni oprez i poštovanje propisa, kao i da skrenemo pažnju na podatke koji se tiču bezbednosti saobraćaja i nebezbednog ponašanja ove kategorije učesnika u saobraćaju.
U trogodišnjem periodu, od 2022. do 2024. godine, najvažniji rezultati o stradanju motorizovanih dvotočkaša u Republici Srbiji su sledeći:
- U proseku, godišnje pogine oko 58 motorizovanih dvotočkaša, od toga 44 motociklista i 14 mopedista, a bude povređeno oko 1.405 u saobraćaju;
- U proseku, svaki šesti dan jedan dvotočkaš pogine i svakog dana se povredi više od 4 dvotočkaša.
- Motorizovani dvotočkaši prosečno čine 11% od ukupnog broja poginulih lica u Srbiji, a povređenih 7%.
- Motocikli imaju preko tri puta veći rizik učešća u saobraćajnim nezgodama sa poginulim licima nego mopedi.
- Motociklisti prema grupama tipova saobraćajnih nezgoda, najviše smrtno stradaju u saobraćajnim nezgodama sa najmanje dva vozila – skretanje ili prelazak (tip – najmanje dva vozila koja se kreću istim putem u suprotnim smerovima uz skretanje ulevo ispred drugog vozila), a mopedisti u saobraćajnim nezgodama sa najmanje dva vozila – bez skretanja (tip – sustizanje).
- Mopedisti najčešće smrtno stradaju usled neprilagođene brzine uslovima saobraćaja i stanju puta i vožnje pod uticajem alkohola, a motociklisti zbog neprilagođene brzine uslovima saobraćaja i stanju puta i neustupanja prvenstava prolaza definisanog znakom službenog lica, saobraćajnim znakovima ili pravilima saobraćaja.
- Svaki četvrti (29%) mopedista smrtno strada samostalno, tj. bez učešća drugih vozila kada samostalno izazove saobraćajnu nezgodu.
U saobraćajnim nezgodama sa poginulim licima motociklisti najviše učestvuju saobraćajnim nezgodama sa putničkim automobilima (oko 45%) i samostalno (32%). - Skoro svaki treći (32%) poginuli mopedista je stariji od 65 godina i svaki treći (28%) poginuli motociklista pripada starosnoj kategoriji između 15 i 30 godina starosti.
- Dva deteta su poginula na mopedu u posmatranom trogodišnjem periodu.
- Čak 98% poginulih i motociklista i mopedista je muškog pola, dok je 2% ženskog pola.
- Dve trećine (66%) motorizovanih dvotočkaša smrtno strada u mesecima od maja do septembra.
- Najveći broj poginulih mopedista evidentiran je u popodnevnim časovima, od 13 do 15 časova. Većina motociklista nastrada u popodnevnim časovima do sumraka, odnosno od 15-og do 18-og časa. Najviše smrtno stradaju u 17-om času dana.
Apelujemo na sve učesnike u saobraćaju da posebno obrate pažnju na motocikle i mopede i da ih uvažavaju kao ravnopravne učesnike u saobraćaju.

