Prema članu 32. stav. 1. Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima („Službeni glasnik RS “, br. 96/15 i 95/18) poslove u vezi sa tahografima i graničnicima brzine može da obavlja privredno društvo, odnosno javno preduzeće koje ispunjava propisane uslove i koje ima dozvolu izdatu u skladu sa odredbama ovog zakona.
Dozvola radionice za tahografe je javna isprava (rešenje) koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja sa rokom važenja od pet godina.
Više informacija o postupku izdavanja dozvole radionice za tahografe možete pogledati OVDE.
Poslovi u vezi sa tahografima i graničnicima brzine, koje se obavljaju u radionicama za tahografe, su:
- ugradnja tahografa;
- aktivacija tahografa;
- kontrola tahografa;
- pregled tahografa;
- demontaža tahografa;
- opravka tahografa;
- kontrola graničnika brzine;
- naknadna ugradnja graničnika brzine.
Poslovi u vezi sa tahografima i graničnicima brzine radionica za tahografe mora obavljati savesno, na propisan način i u skladu sa odredbama AETR sporazuma, za tahografe koji su u upotrebi.
Poslove kontrole i pregleda tahografa radionica za tahografe mora obavljati i za analogne i za digitalne tahografe.
Nakon sprovedenog postupka pregleda tahografa radionica za tahografe za ispravan tahograf, čija podešavanja odgovaraju parametrima vozila i sa kojim nije povezan uređaj ili naprava za manipulaciju izdaje Uverenje o ispravnosti tahografa i informativnu nalepnicu.
Primer obrasca Uverenja o ispravnosti tahografa i informativne nalepnice.
Kada je obavezno da se vrši pregled tahografa?
Prema članu 21. Pravilnika o načinu korišćenja tahografa („Službeni glasnik RS “, br. 90/17 i 59/21) prevoznik i vozač mogu da koriste tahograf koji je ugrađen u vozilo, a koji je pregledan u ovlašćenoj radionici za tahografe u roku koji nije duži od:
- jedne godine za analogne tahografe;
- dve godine za digitalne tahografe.
Prevoznik i vozač obezbeđuju da tahograf ugrađen u vozilo bude pregledan u ovlašćenoj radionici za tahografe i u sledećim slučajevima:
- nakon promene dimenzije pogonskih točkova;
- nakon promene registracione oznake vozila;
- nakon uočavanja neispravnosti rada tahografa;
- nakon uočavanja odstupanja vremena na tahografu od univerzalnog vremena (UTC) za više od 20 minuta (važi samo za digitalne tahografe).