Семинаром у Краљеву, а који се спроводи у оквиру пројекта стручног усавршавања инструктора вожње „А“ категорије, Агенција за безбедност саобраћаја званично је обележила почетак овогодишње мото-сезоне. У сусрет периоду године када се очекује повећан број моторизованих двоточкаша на путевима у Републици Србији, циљ семинара јесте да се практична знања и вештине лиценцираних инструктора вожње, односно испитивача на возачком испиту, подигну на виши ниво. Такође, то је прилика да возачима мотоцикала и мопеда, као и осталим возачима учесницима у саобраћају, упутимо апел за додатни опрез и поштовање прописа, као и да скренемо пажњу на податке који се тичу безбедности саобраћаја и небезбедног понашања ове категорије учесника у саобраћају.
У трогодишњем периоду, од 2022. до 2024. године, најважнији резултати о страдању моторизованих двоточкаша у Републици Србији су следећи:
- У просеку, годишње погине око 58 моторизованих двоточкаша, од тога 44 мотоциклиста и 14 мопедиста, а буде повређено око 1.405 у саобраћају;
- У просеку, сваки шести дан један двоточкаш погине и сваког дана се повреди више од 4 двоточкаша.
- Моторизовани двоточкаши просечно чине 11% од укупног броја погинулих лица у Србији, а повређених 7%.
- Мотоцикли имају преко три пута већи ризик учешћа у саобраћајним незгодама са погинулим лицима него мопеди.
- Мотоциклисти према групама типова саобраћајних незгода, највише смртно страдају у саобраћајним незгодама са најмање два возила – скретање или прелазак (тип – најмање два возила која се крећу истим путем у супротним смеровима уз скретање улево испред другог возила), а мопедисти у саобраћајним незгодама са најмање два возила – без скретања (тип – сустизање).
- Мопедисти најчешће смртно страдају услед неприлагођене брзине условима саобраћаја и стању пута и вожње под утицајем алкохола, а мотоциклисти због неприлагођене брзине условима саобраћаја и стању пута и неуступања првенстава пролаза дефинисаног знаком службеног лица, саобраћајним знаковима или правилима саобраћаја.
- Сваки четврти (29%) мопедиста смртно страда самостално, тј. без учешћа других возила када самостално изазове саобраћајну незгоду.
У саобраћајним незгодама са погинулим лицима мотоциклисти највише учествују саобраћајним незгодама са путничким аутомобилима (око 45%) и самостално (32%). - Скоро сваки трећи (32%) погинули мопедиста је старији од 65 година и сваки трећи (28%) погинули мотоциклиста припада старосној категорији између 15 и 30 година старости.
- Два детета су погинула на мопеду у посматраном трогодишњем периоду.
- Чак 98% погинулих и мотоциклиста и мопедиста је мушког пола, док је 2% женског пола.
- Две трећине (66%) моторизованих двоточкаша смртно страда у месецима од маја до септембра.
- Највећи број погинулих мопедиста евидентиран је у поподневним часовима, од 13 до 15 часова. Већина мотоциклиста настрада у поподневним часовима до сумрака, односно од 15-ог до 18-ог часа. Највише смртно страдају у 17-ом часу дана.
Апелујемо на све учеснике у саобраћају да посебно обрате пажњу на мотоцикле и мопеде и да их уважавају као равноправне учеснике у саобраћају.

