Учесници у саобраћају из Републике Србије су били део међународног истраживања ставова о безбедности саобраћаја, у ком је учестовало 39 држава са 5 континената. Захваљујући томе, ми се можемо поредити са њима. То поређење нам је важно како бисмо донели закључке о слабостима нашег система и пре догађања самих саобраћајних незгода. Исто истраживање је спроведено и 2018. године, па је на основу тога могуће проценити колико смо као нација променили ставове и навике у саобраћају.
Осим тога, један од циљева Стратегије безбедности саобраћаја Републике Србије за период од 2023. до 2030. године је да нам знање, ставови и понашање учесника у саобраћају буду на нивоу водећих земаља Европе у области безбедности саобраћаја. То говори о спремности институција у Србији да оно што раде пореде са другима и да од других будемо бољи.
Из тог разлога је Агенција за безбедност саобраћаја пажљиво анализирала податке и припремила извештаје о томе, који морају бити водиља за планирање активности усмерених за унапређење безбедности саобраћаја. Ово су кључни резултати:
Осећај безбедности испитаника у Србији је 2023. године повећан у свим видовима (начинима) кретања, са изузетком јавног превоза, у односу на 2018. годину,
Сваки шести испитаник признаје да је возио након што је пио алкохол (без обзира на количину), што је нешто више од европског просека, али охрабрује што је то мање него 2018. године, када је то сваки пети испитаник радио (сваки седми у ЕУ),
Највећа разлика у односу на европски просек је у томе што путници у Србији на задњем седишту значајно мање користе сигурносни појас, (у Србији око 69% је признало да није користило појас позади, док у ЕУ 32%),
Нулту толеранцију алкохола („нула промила“) за возаче са пробном возачком дозволом подржава 92% испитаника у Србији. Исти предлог, који би се односио на све возаче моторних возила подржава 75% испитаника. Ове вредности су веће у односу на европски просек,
Обавезну употребу заштитне кациге за бициклисте подржава 55% испитаника, што је мање у односу на европски просек (65%),
Вожња електричних тротинета (лаких електричних возила) је дупло мање заступљена у Србији него што је просек европских држава које су учестовале у истраживању. Наиме, један од 10 испитаника у Србији каже да је возио електрични тротинет у последњих годину дана, док је европски просек 2 од 10 испитаника,
У Републици Србији је израженија улога полиције и њеног рада, у односу на европски просек, јер 4 од 10 испитаника каже да је велика вероватноћа да ће га полиција контролисати за употребу сигурносног појаса и поштовање ограничења брзине,
Мањи проценат учесника у саобраћају из Србије оцењује путну инфраструктуру као безбедну, него што је то европски просек, а посебно је изражено код пешака и бициклиста,
Проблем вожње под утицајем умора је мање изражен у Србији (14,7% испитаника признаје да је бар једном било уморно за време вожње), у односу на европски просек (18,4%). То може бити заслуга и препознатљиве кампање „Вози одморан“, која се већ годинама спроводи у Србији.
Више о резултатима међународног истраживања ставова можете пронаћи у извештају Агенције за безбедност саобраћаја, који се налази на
линку.